VN sonda k multimetru

 a potíže s ní spojené. Na burze jsem koupila VN sondu k multimetru, cena byla velice nízká, nicméně chvíli jsem přemýšlela mám-li ji koupit, potřebuji tu věc jednou za čas. Cena zvítězila a já dorazila domu se sondou. Můj stolní multimetr má na některých rozsazích vstupní odpor větší než 5GΩ, na jiných 10MΩ, takže jsem se nakonec rozhodla, že sondu seřídím k ručnímu multimetru Owon B35T, protože ten podle manuálu má vstupní odpor 10MΩ ve všech napěťových rozsazích. Jedna věc mě měla varovat, nikde nebyla uvedena tolerance těch 10MΩ, nicméně toto jsem nepovažovala až za tak velký problém, protože tato věc se jednoduše vyřeší kalibrací, sondu seřizuji ke konkrétnímu multimetru, takže by to neměl být problém. Sondu připojím k přesnému zdroji 100V, to napětí je dostatečně nízké, takže není problém jej změřit napřímo a tím pádem velice přesně, no a na multimetru nastavím trimrem v sondě 100mV. Tím by mělo být hotovo. Vstupní odpor multimetru je totiž součástí napěťového děliče sondy.

Že je něco špatně jsem pochopila v momentě, kdy jsem sondou na 10kV zdroji naměřila krásných 9kV. Naznala jsem, že zdroj asi krapet ucestoval a že se to bude muset seřídit, no naštěstí jsem měla dost rozumu na to, abych do něj nesahala.

To, co nyni přednesu, jsem měla čekat od začátku, patrně si spousta lidí teď řekne, že jsem úplně blbá a že jsem to měla vědět. Ano, měla, bohužel se sračkoidními multimetry mám minimální zkušenosti. Pochopitelně že ta věc mění vstupní odpor s rozsahem. Takže na rozsahu 600mVOwon B35T vstupní odpor 11.2MΩ, na rozsahu 6V11.0MΩ a na rozsahu 60V 10.2MΩ. No a tím se prosím vysvětluje kde se vzala ta cca 10% chyba. Jistě, u 10kV autorange zvolí rozsah 60V, čili vstupní odpor 10.2MΩ, kdežto seřízení jsem dělala na 100V, čili rozsah 600mV a tam máme vstupní odpor 11.2MΩ

No, takže všechno jinak. Seřízení na 100V pochopitelně ano, protože nestojím o velkou ránu, ale vyřadit autorange a rozsah fixovat na 60V a prostě se bude měřit jen a pouze na tomto rozsahu. Paralelně k Owonu stolní multimetr, ten má vstupní odpor řádově v gigaohmech, čili ten nemá vliv, no a na něm nastavím těch 100mV trimrem v sondě. Easy.

Mezihra. Pochopitelně na tom rozsahu Owon  nebude měřit přesně a ta metoda bohužel vnáší do měření další chybu. Takže došlo na to, na co dojít muselo. Jak přesně sedí seřízení Owonu? No, zdvořile řečeno, je ve specifikované toleranci, ale žádné nadšení. Je pět let starý. Levné multimetry, co dodat.

Po výše popsaném seřízení jsme se najednou shodnuli i na tom 10kV zdroji. Každopádně se mi příliš nelíbí nechat to v tomto stavu, protože to znamená zamknout autorange na 60V rozsahu, ovšem ta sonda 60kV nesnese. Jiná varianta by byla seřídit ji na 6V rozsahu, pak se ale nedostanu nad 6kV a to je pro moje potřeby příliš málo. Zvažuji ještě třetí možnost. Instalovat paralelně k výstupu sondy rezistor 10MΩ a používat ji výhradně se stolním multimetrem. Naráží to na problémy s délkou kabelů a určitou nepružnost v použití, na druhou stranu to řeší problém. Zvažuji i úpravu dělicího poměru na 1:10000, čímž bych se s výstupním odporem dostala na 1MΩ a pak by mi do toho nekecaly změny vstupního odporu multimetru, navíc bych chodila mezi 600mV a 6V rozsahem, kde změna vstupního odporu není tak zásadní. No a nebo použít nějaký příčetný ruční multimetr.

Komentáře