Levné jističe

 Byla jsem dotázaná na názor na levné jističe Showpelec z Hadexu. Výběr tam mají a ceny mírné také:


Viz screenshot, upřímně, nevím jak dlouho ty jističe budou mít v nabídce. Každopádně 16A můžete mít za padesátikorunu a 6A za 39Kč. Co si o tom myslím, inu, myslet znamená především prd vědět, takže jsem koupila Showpelec DZ47-63 C6  a naznala jsem, že ho podrobím jednoduchému testu. (Opravdu tady nebudu dělat věci jako „Test 20000 jističů“ či podobné nesmysly, od toho jsou ostatně jiní.) Za klíčovou považuji především nadproudovou ochranu, protože když si uděláte někde tvrdý zkrat, ono to nakonec někde vypadne (blbé je když až v HDS, nicméně), ale lehký nadproud je to, co vám dokáže rozpálit kabely, vyhřát spoje, utavit kusy vypínačů a zapálit prakticky cokoliv vhodného. Když z něčeho vyletí čerti, je to blbé, ale když vyhoříte, je to horší (dobře, když začnete malovat, je to ještě horší). 

Test byl navržen velice jednoduše. Nejprve přes jistič pošlu 16A. To by měl vypadnout relativně expresně (méně než 100s). Druhým zvoleným proudem bylo 12A jelikož se jedná o dvojnásobek jmenovitého proudu, v tomto případě by jistič měl vybavit v rozmezí 100-1000s (1000s je 16.6 minuty). Posledním zvoleným proudem je 6A coby jmenovitý proud, při kterém by jistič jednak neměl vybavit, druhák by se neměl roztéct, což je mimochodem také důležitý parametr. Pochopitelně všechno toto platí pro varný typ C (u tepelné spouště by to ostatně mělo být jedno) a střídavý proud. Samozřejmě měřím střídavým proudem a jistič je charakteristiky C.

Test proudem 16A dopadl řekněme ukázkově, jistič potřeboval 20s aby vybavil. Tady nelze mít námitek. Bohužel zbytek testu se mi trochu zvrhnul. Dalším proudem v pořadí bylo 12A. No a tady se stalo velký špatný. Jistič nevybavil ani po 20 minutách, zato jeho povrchová teplota dosáhla 92°C, povrch začal lehounce měknout a celé to smrdělo asi jako kdyby hořela rozvodna v Sokolnicích. Jelikož jsem tady neměla pivo ani jiný vhodný hasičák a o požár na stole úplně nestojím, naznala jsem, že nebudu pokračovat a vypnula zdroj. Aniž bych vypnula jistič, nechala jsem to trochu pochladnout a zdrojem najela na 16A. To už jistič vybavil, ale trvalo mu to 50s. Podotýkám, že je to více než v prvním případě a že byl navíc jistič předehřátý. Osobně jsem si z toho udělala ten závěr, že vypínací charakteristika toho jističe je nestabilní, čímž se z toho stává vypínací loterie. Ne, takovou věc nechci, to se dá použít maximálně jako vypínač, ale ne jako jistič. Ona to upřímně řečeno za vypínač není zase tak špatná cena, ale jako jistič opravdu ne.

Takže tolik můj názor na tyto jističe. Samozřejmě mohl na mne vyjít jediný vadný kus atd., ale tomu už se věří celkem špatně. 

Update: Zkusila jsem ještě jednou 12A. Nevypadl ani za 1 hodinu a 35 minut. Pak jsem to nevydržela já, to patrně při 12A nevypadne vůbec.

Komentáře