Rádioamatéři, BCL a rušení

 Je až neuvěřitelné co všechno dokáže rádioamatéry a BCL rušit, to člověk nestačí žasnout. Prakticky za jakýmkoliv rušením se objeví nějaká úžasná teorie a teď nastane lov. No, rušících neřádů se v dnešním světě pohybuje opravdu hodně a jejich dohledání je mnohdy docela problém, to vím z vlastní zkušenosti, ovšem nejhorší je to rušení, které si člověk sám vyprodukuje. Většinou ho totiž nedokáže najít.

Rádioamatéři krom poměrně drahých zařízení na slušné úrovni vytahují i dosti katastrofální šroty, no a samozřejmě, čím větší šrot, tím hůř to funguje a tím víc nadávání na rušení. To bychom měli úvod.

Teď z jiné strany. Bylo mi viděti použití RTL SDR, což je původem dongle na příjem DVB-T, nicméně s vhondým softwarem to rádioamatéři používají jako SDR, no a též coby spektráku. Ono by to jít mělo, dnes už prakticky každý moderní přijímač dokáže zobrazit spektrum v okolí přijímaného kmitočtu, RTL SDR pochopitelně také, čili proč ne. Problém byl v tom, že to, co jsem po částech viděla, bylo spektrum perfektního obdelníku, kdežto to, co lezlo z toho generátoru, který předváděl, mělo do obdelníku daleko, minimálně na nižších kmitočtech (zase měl jen 50MHz osciloskop, proto ostatně blbnul s tím RTL SDR). No a to mne přirozeně přivedlo k závěru, že dostal vstup toho RTL SDR do limitace, čímž z toho vznikly obdelníky, no a to bylo posléze i vidět. Čili něco kolem -30dBm (což tam pouštěl) bylo viditelně moc, rozhodla jsem se tedy celou tu věc zkoumat, pověsila jsem to na R&S CMU200 (protože je v tom cca nejlepší generátor, který mám) a potom už jsem se jenom divila. 

Vlastností CMU200 je, že výstup generátoru a vstup spektráku vede přes stejný konektor (dá se to změnit), no a ještě to má v cestě nějaké útlumáky, stručně řečeno, dá se do toho na správném portu pustit 50W a ta věc to ustojí. Je to původem rádiokomunikační tester. Nebudu se tu dlouze rozepisovat o tom, co to umí či neumí, zkrátka pokud nemáte nic a potkáte to do 1k€, je to dobrá koupě. Podstatné je, že vidíte nejen to, co posíláte do DUT, ale také to, co leze z DUT, takže než jsem stačila zapnout generátor, tak mne hrůza obešla, studený pot polil, protože:


To je nádhera, co? Nějaký marast mezi -80dBm se špičkami až do -60dBm. Poznámka na okraj, zvláště pak pro rádioamatéry. -60dBm je S9 a jedno S je tuším 6dB, čili to, co ta sračka sama natlačí do antény tedy logicky musí vidět někde mezi S5 až S9, místy i nad. Tady to vidíte v nějakém rozsahu 10-600MHz. No, podívala jsem se i ve fullspan:


No a abyste mi netvrdili, že se mi do toho nachytalo kdoví co kdoví z čeho, tak jsem to od toho RTL SDR i odpojila a nechala ten kousek kabelu prostě ležet na stole. To potom vypadá takto:


Těch -90dB je šum vlastního spektráku, vidíte tam nějaký průnik z VKV rozhlasového pásma a nějaké LTE, jinak je to spolehlivě pod -90dBm, takže je jasné z čeho ten předcházející marast pochází. Prostě to RTL SDR ruší samo sebe. 

Abych se tedy vrátila k původnímu tématu, tj. kolik ta věc snese ve vstupu. Rozhodně nechoďte přes -46dBm, protože tam nastává tvrdá limitace. Ta věc má i nějaké AGC a lze tomu nastavit citlivost, čímž to jde udělat viditelně tupějším, avšak limitace tam nastane tak jako tak. Ta věc má i S-metr. Pokud úplně odpojíte vstup a zakončíte ho 50Ω zátěží (ale ví bůh jakou to má vstupní impedanci), pak na S-metru obdržíte S9+17dB. Hodnotě S9+40dB odpovídá -68.6dBm. Pokud se nad tím zamyslíte, pak by hodnotě S9+17dB mělo odpovídat cca -90dBm, jenomže takhle to nefunguje, prostě ta stupnice nesedí. 

Podstatné je, že když to zapnete a připojíte k anténě, tak máte všude rušení přes S9 a navíc to ještě má charakter něčeho pulzního, takže začnete zkoumat odkud to jde, ovšem že to generuje ta samotná věc, to drtivá většina rádioamatérů nikdy nepřipustí.

Komentáře